Innebandy – en växande sport hos föreningar och spelbolag!

innebandy en växande sport för odds intresserade

Tiden då ens sportintresse inskränktes till orten man bodde i är tack och lov borta. I min egen lilla by hade vi byalaget i fotboll, för herrar och knattar. Resten av byn stod intill och hejade, i bästa fall. Idag kör föräldrar barn till sporter kors och tvärs, för givetvis är vi som föräldrar skyldiga att bejaka våra barns intressens och utveckling inom olika sporter. Det lät lite sarkastiskt men ibland har debatten en tendens att dra hela tåget åt det extrema hållet.

Faktum är dock att varken barn, ungdomar och ens vuxna idag, nöjer sig med byalaget i fotboll. För att vi VET att det finns så mycket mer. Det har vi givetvis alltid vetat men med idag när vi delar och gillar mer i sociala medier än ansikte mot ansikte så blir det plötsligt både viktigare och intressantare att själv vara med i bilden, och ibland även, med kroppen.

Innebandyn växer som sport

Innan sociala medier och krympningen av världen via internet så var det i princip enbart genom sportens tv-sändningar som vi fick inblick i vad som händer inom sporter som vi inte annars hade möjlighet att bekanta oss med. Tilbaka till min egen lilla by så spelade vi visserligen innebandy på gympan i skolan men jag är ganska säker på att det inte växte fram några proffs under de lektionerna. Vem visste ens om att det var en sport utanför gympatimmarna?  Innebandy har trots allt spelats i Sverige sedan slutat av 60-talet och på 80-talet växte sporten i populäritet. Mina gympalektioner placerar sig till 70-talet och tidigt 80-tal så det är kanske inte så konstigt att innebandy aldrig blev lika populärt hos mig som hos min lillebror, vars gympa lektioner inföll sig tio år senare. Idag finns det runt 1000 innebandyföreningar runt om i landet och sporten spelas i fler än 60 länder

Internet och Sociala Medier ger ökade möjligheter för små föreningar att synas

Sporters populäritet påverkas till stor del av uppmärksamheten den får av media. Detta är givetvis inget nytt fenomen men tillgången till exponering är idag ljusår från under den tid jag själv utvecklade min sportsliga identitet.  Internet har öppnat upp helt nya kanaler även för mindre klubbar att kommunicera med omgivningen och själva påverka sin synlighet  Barn idag är som fastklistrade vid YouTube och om vi bortser från frågan om de negativa konsekvenserna av det, så ger YouTube dem möjlighet att se filmklipp från matcher och sporter som de tv-kanalerna inte anser ha något komersiellt värde av att sända. 

Spelbolagen inte sena att erbjuda odds även på mindre populära sporter

Men även för oss vuxna har den teknologiska utvecklingen med bra internet och konstant uppkoppling via våra telefoner gett oss en ökad tillgång till en gränslös sportsvärld. Det beräknas finnas mer än 800 olika typer av sport runt världen och man kan följa de flesta från sin egen telefon, vare sig det är kinesisk badminton, amerikansk handboll eller svensk innebandy. 

Med denna tillgång fortsätter bollen att rulla. När vi nu vet att sporterna finns så vill vi också få ut lite spänningen av att följa dem. Spelbolagen på nätet är kvicka att plocka in och erbjuda odds på en lång rad av olika sporter vilket i sin tur bidrar till att lyfta fram även mindre och ofta okända sportgrenar, lag eller idrottsutövare.  Idag kan man spela odds på mindre sporter som innebandy, windsurfing, och schack, vilket kan jämföras mot för bara några år sedan då man fick nöja sig med att tippa på fotboll. Man kan givetvis tycka och tänka vad man vill om denna utveckling men faktum är att det är betydligt mer spännande att se SM-finalen i innebandy när man också satsat några kronor på matchen och ju fler som kräver att få se matchen, ju mer pressade blir även tv-kanalerna att låta oss se matchen. 

Exponering i media, vare sig det är i TV eller på sociala media, låter vårt svenska föreningsliv blomstra och växa!